استقلال خوزستان

مایکروسافت درون سال ۲۰۱۶ سندیت داده ای به ابهت بیش از ۱۰ میلیون شمایل متشکل از ۱۰۰ هزار تمثال از چهره ی افراد ایجاد کرد. حال، فایننشال تایمز گزارش داده است مایکروسافت اخیرا در مکنون گیرایی داده ی ام اس سِلِب (MS Celeb) را از اینترنت حذف کرده است.  مقاله های مرتبط:آیا باید فناوری تشخیص چهره را پذیرفت یا از آن واهمه داشت؟آیا فناوری تشخیص چهره نگران کننده است؟

MS Celeb قبل از اینکه از روی اینترنت برداشته شود، بزرگ ترین گیرایی داده ی تشخیص چهره ی عمومی در جهان محسوب می شد. صیت گذاری Celeb بوسیله پندار حیات چهره ی شخصیت های مشهوری (سلبریتی) است که داخل شان داده صبر گرفته شده بود. بوسیله گفته ی فایننشال تایمز، رضایت بسیاری از افرادی که درون این پایگاه داده درگاه داشتند، بخاطر استعمال از تصویرشان تو دیتابیس جلب نشده بود؛ بلکه مایکروسافت با جستجوی اینترنت، عکس ها و ویدیوهایی که مجوز کریتیو کامنز (Creative Commons) داشته اند، آن ها را گردآوری کرده بود (عکس هایی که مجوز کریتیو کامنز دارند را می قابلیت برای مقاصدی چون تحقیقات علمی تک مصرف راحتی انصاف). مجله ی فایننشال تایمز مجموعه ای را یافته بود که دربرگیرنده چهره های شهروندان ویژه و روزنامه نگاران امنیتی همانند کیم زتر، آدرین چن و جولی بریل (از مسئولان پیشین FTC) و تعدادی فرد مشهور دیگر حیات.

مقاله های مرتبط:چروک قصد دارد با هوش مصنوعی بر انسان نظارت کند

مایکروسافت به فایننشال تایمز گفته وجود: «این وب سایت برای اهداف آکادمیک درنظر گرفته شده است و توسط کارمندی که حالا با مایکروسافت همکاری ندارد، گردانده می شود.» چندین باهم اتحاد کردن از جمله IBM، پاناسونیک، انویدیا، علی بابا و هیتاچی از مجموعه ی MS Celeb استفاده می کرده اند. شرکت های سنس تایم (Sensetime) و مگوی (Megvii) همچنین از این مجموعه مصرف می کردند. این دو شریک تأمین کنندگان مقامات گره درون شین ژیانگ هستند که در آن فن شناسی تشخیص چهره و شعور مصنوعی برایردیابی و دستگیری گروه های اقلیت نظیر مسلمان اویغور تک مصرف صبر می گیرد. سنس تایم در اواخر سال ۲۰۱۸ زیاد از ۴.۵ میلیارد دلار ارزش داشت و سیستم های سنس توتم (SenseTotem) و سنس فیس (SenseFace) توسط بخش های مختلف نماینده چروک کاربرد می شد. مگوی که توانسته است اخیرا حدود ۷۵۰ میلیون دلار جذب تنخواه کند، صاحب فن شناسی با صیت Face است که داخل گزارش دیدبان حقوق بشر، پلیس شین ژیانگ از آن بخاطر پیدا کردن اقلیت های نژادی تو چروک استفاده می کرده است. بوسیله گزارش نیویورک تایمز، هر دو شرکت ادعا دارند از اینکه از کند افزارشان برای طبقه بندی نژادی اقلیت ها کاربرد می شده، مطلع نبوده اند.

هنوز روشن زدودن که آیا داده های MS Celeb بوسیله طور موکد در برنامه ی تفکیک نژادی شین ژیانگ نقش داشته اند یا خیر؛ و درصورت نقش داشتن، مجموعه داده های مایکروسافت در ترقی ی این فناوری چقدر تأثیر داشته است. محققان مگاپیکسل ادعا دارند مایکروسافت به وضوح نتوانسته است کسانی را که از شان داده کاربرد می کردند، کنترل کند. براساس یکی از نمودارهای مگاپیکسل، در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ چین درصدر سیاهه استعمال کنندگان از گیرایی داده ی MS Celeb قرار داشته است.



مایکروسافت مخالفت خود را در تک استفاده از این فناوری برای نظارت دولتی اعلام کرد. ردموندی ها در دسامبر سال ۲۰۱۸ از شریک ها خواسته بودند روشی امنیتی برای جلوگیری از سوءاستفاده از این فن شناسی توسعه دهند و از دولت ها نیز التماس کرده بودند تا برای استفاده از فن شناسی تشخیص چهره قوانینی طرز کنند. مایکروسافت پیش از این نیز داخل پستی وبلاگی به امکان بالقوه ی سوءاستفاده ی دولت ها از فناوری تشخیص چهره اذعان کرده بود. پیش تر درون ماه آوریل، مایکروسافت درخواست پلیس کالیفرنیا برای گمارش فناوری نمره چهره در ماشین های پاسبان و دوربین واقع شده درون لباس مأموران پلیس را رد کرده بود؛ چرا که به عقیده ی ردموندی ها، استفاده از فن شناسی تشخیص چهره به این رخ مقدور وجود نسوان و اقلیت ها را مورد تبعیض قرار دهد.

بااین حال، حسن مشیت و اقدامات اعتراضی مایکروسافت بوسیله همین مدل محدود می شود. به گزارش فایننشال تایمز، تمامی کسانی که تاکنون موجودی داده ی MS Celeb را دانلود کرده اند، به آن دسترسی دارند و این کلکسیون داده همچنان ازطریق گیت هاب، دراپ باکس و Baidu Cloud در دسترس است. بیشتر بخوانید:Project xCloud؛ هرآنچه باید درباره سرویس گیمینگ ابری مایکروسافت بدانیدنمایش کلکسیونی جذاب از خودرو و موتورسیکلت فیلم های علمی تخیلی درون ملکی پیترسنتسلا مدل ۳ ساخت چروک تا ۱۰ ماه آینده با ارزش اندک نمایش خواهد شدمایکروسافت، سرفیس با نمایشگر دوگانه را در رویدادی تویی به نمایش گذاشتانقلاب علمی چین؛ بسرنوشت شوم دچار کردن سومین: جاده علمی گره به سوی اروپا می جوی
  • ۹۸/۰۳/۱۸

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی