استقلال خوزستان

هر کسی که سنگ کلیه دفع کرده باشد، می داند چه امتحان دردناکی است. درد شدیدی که بیماران تو خلال دفع سنگ کلیه احساس می کنند، عمدتا مربوط به گذر سنگ از کلیه از طریق حالب به سوی مثانه است. حالب یا میزنای لوله عضلانی بسیار باریکی است و گذر سنگ از درون آن باعث فشردگی هایی داخل دیواره آن می شود که درد موکد دفع سنگ کلیه را خلق کردن می کند.

بوسیله گزارش همشهری آنلاین به نقل از مدیکال نیوز تودی از هر ۱۰ نفر یک نفر در زمانی در طول عمرش بوسیله عقل کلیه مبتلا خواهد شد. عقل های کلیوی معمولاً بدون دخالت پزشکی دفع می شوند، ولی تهی سازی این سنگ ها ممکن است فرآیندی آهسته و بیش دردناک باشد.

داروهایی که در حال حاضر بخاطر این بیماران مصرف می شوند، چندان مؤثر نیستند، اما مقدور یافته های این پژوهشگران در ژورنال «مهندسی زیستی پزشکی نیچر» یک ترکیب دارویی جدید ممکن است این شرایط را تغییر دهد.

این پژوهشگران دریافتند ترکیبی از دو دارو می تواند داخل آزمایش روی خوک ها دیواره های حالب را شل کند. این داروها با چنین تأثیری بالفعل می توانند از ایجاد درد شدید شاگرد از عبور سنگ کلیه درون مردم ها هم جلوگیری کنند.

یکی از این دو دوا به نام «نایفیدیپین»، از دسته داروهای مسدودکننده کانال کلسیم است که برای علاج فشارخونبالا به کار می جوی. داروی دیگر از گروه داروهای «مهارکننده رو کیناز» (Rho kinase) است که بخاطر درمانآب سیاه یا گلوکوم (افزایش فشار داخلی چشم) بوسیله کار می جوی.

این پژوهشگران ۱۸ داروی گوناگون را در آزمایشگاه از سر سیستوسکوپی به تو حالب های جداشده خوک فرستادند تا دریابند کدام یک از این داروها می تواند بافت آن را افلیج یواش. چندین دارو که پی مطلوب را داشتند، اما غلظت های مؤثر آن ها بیش ازحد ایمن برای اخذ عمومی بود. این دانشمندان در وعده بعد اختلاط های دو دارویی با دوزهای پایین خیس و ایمن تر را تجربه کردند تا نهایتاً اختلاط دو دارویی مطلوب را بی پرده کردند. آزمایش این ترکیب روی خوک های زنده حزن تأثیربخشی آن در جلوگیری از انقباض های حالب در آن ها وجود.

این پژوهشگران امیدوارند در ادامه پژوهش تو این مسیر درنهایت این ترکیب دو دارویی را در کارآزمایی های بالینی روی مردم ها تجربه کنند.
  • ۹۸/۱۰/۰۸

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی