استقلال خوزستان

مطالعات بسیاری نشان داده اند کودکانی که در محله های محروم نمدار مبصر شده اند، معمولا درمقایسه با افراد مبصر سالی که در مناطق مرفه مرطوب رشد پیدا کرده اند، صلح و صفا جسمانی شان ضعیف تر است. این ارتباط تا اینکه پس از درنظرگرفتن پی عوامل مختلفی مانند سطح درآمد و تحصیلات خانواده و ابتلا بودن یا نبودن والدین به بیماری های عمده نیز مشاهده می شود. پژوهشگران برای پرداختن به این نابرابری سلامتی باید بدانند چگونه افراد ساکن درون مناطق محروم درنهایت با پیامدهای سلامتی بدتری روبه رو می شوند.

تجسس ای که اخیرا در مجله ی JAMA Network Open منتشر شده است، یکی از راه های امکان پذیر را نشان می دهد که چگونه محله ی بچگی شما ممکن است سلامتی آینده ی شما را مادون تأثیر قرار دهد. درواقع، ممکن است این کار ازطریق تبدیل نحوه ی تنظیم فعالیت ژن ها انجام شود.

تنظیم ژن یا اپی ژنتیک فرایند نمودار یا تسکین کردن ژن ها است. این فرایند جزء مهمی از نحوه ی توسعه ی بدن ما درون طول زمان است. برای مثال، دسته خاصی از ژن ها بخاطر افزودن تولید هورمون داخل دوران بلوغ روشن می شوند. پژوهشگران مجموعه راه هایی را اپی ژنوم می خوانند که داخل آن، ژن ها تنظیم می شوند.

پژوهشگران دریافتند کودکانی که داخل جوامع دارای محرومیت اقتصادی، ساختار فرسوده، رابطه اجتماعی محدود و خطر بیشتر مبصر شده بودند، ازنظر اپی ژنوم با همتایان خود تضاد داشتند که تو محله های مرفهی رشد کرده و از هوای پاک تر، ارتباطات اجتماعی، امنیت و مراقبت بیشتری برخوردار بودند.



خیابان کوچک ای که کودک داخل آن رشد می کند، ممکن است با تغییر فعالیت ژن ها، سلامتی آینده ی او را تحت تأثیر صبر دهد.

اپی ژنوم پروتئین ها و ترکیبات کیمیایی را شامل می شود که می توانند با اتصال به بخش هایی از DNA فعالیت ژن های ما را تغییر دهند. این فرایند توالی DNA را تحول نمی دهد؛ بلکه بر نحوه ی اجرا ژن های ما اثر می گذارد و می تواند یک ژن را روشن درنگ تا پروتئین خاصی تولید یا آن را خاموش نرم تا آن پروتئین تولید نشود. این پروتئین ها نقشی خطیر در بدن ما ایفا می بطی ء و برای ساختار و عملکرد و تنظیم بافتن ها و اعضای بدن ما نیاز هستند.

کوشا شدن ژن های خفته گاهی می تواند اثرهای ویرانگری داشته باشد. بخاطر مثال، ممکن است به تومور سرطانی اجازه ی نمو دهد؛ اما خلوت کردن ژن ها همچنین می تواند در رشد طبیعی اختلال ایجاد و مثلا از رشد استخوان ها ممانعت کند.

پژوهشگران برای مطالعه ی جدید، اپی ژنوم حدود دوهزار صغیر متولدشده در انگلستان و ولز داخل سال های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ را وارسی کردند که در دو دهه ی گذشته پیگیری شده بودند. آنان تو برزن هایی بزرگ شده بودند که طیف کاملی از شرایط مدنی اقتصادی را داخل طاس بریتانیا مدال می دهد.مقاله های مرتبط:تأثیر مثبت ورزش بر مصونیت روان کودکانخاطرات شاد کودکی به سلامتی بهتر در آینده مرتبط استمشکلات سیلان دوره کودکی مقدمه مشکلات سیلان داخل بزرگسالی هستند

پژوهشگران از منابع داده متنوعی بخاطر وصف خصوصیات فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و کنف این برزن ها استفاده کردند. این منابع پایگاه های داده ی نوبت محلی و عدالت کیفری، مشاهد ه های نظم مند تصاویر اپلیکیشن Google Street View و نظرسنجی از ساکنان دیگر را دربر می گرفت. این داده ها پس ازآن با داده های اپی ژنتیک مولود از مقیاس های خونین مقایسه شد که در ۱۸ سالگی از شریک شدن کنندگان جمع آوری شده بود. این سن کاملا قبل از دورانی است که بیشتر مردم در آن به شرایط های سلامتی محدودکننده ی زندگی مانند مصیبت های قلبی عروقی یا دیابت سنخ ۲ دستخوش می شوند.

پژوهشگران دریافتند در کودکانی که تو محله های محروم برنده مبصر شده بودند، تفاوت هایی در تنظیم ژن های مرتبط با التهاب مزمن و توسعه ی سرطان ریه دیده می شد و این کودکان بیشتر درمعرض دود سیگار و آلودگی هوای خارج فراغت گرفته بودند. این تماس تا اینکه در آن گروه از همدستی کنندگان دیده می شد که سیگار نمی کشیدند یا التهاب نداشتند. هر دو این موارد عوامل خطرساز شناخته شده ای برای بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ و عطارد به شمار می روند. برای مثال، همکاری کنندگانی که داخل محله های محروم تر بزرگ شده بودند، ازنظر تنظیم ژن CYP1A1 تفاوت هایی نشان می دادند. تخیل می شود این ژن در شیوه ی برخورد بدن با مواد کیمیایی مؤثر باشد که در دود سیگار و آلودگی هوای بیرون یافت و هیدروکربن های آروماتیک چندحلقه ای نامیده می شود. این تغییرات اپی ژنتیکی فرد را درمعرض خطر بیشتر توسعه ی عطارد ریه فراغت می دهد. این بدان معنا است که کودکان برزن های محروم ممکن است بیشتر مستعد پیامدهای منفی سلامتی مواجهه با تبخیر سیگار و آلودگی هوا باشند و در مراحل بعدی عمر درمعرض خطر بیشتر ترقی ی پیامدهای صلح و صفا کوفته شبیه سرطان فراغت گیرند.

یافته های جدید پژوهشگران از این ایده حمایت می بطی ء که تنظیم ژن ممکن است یکی از راه هایی باشد که شرایط بد برزن سبب نابرابری های درازمدت در سلامتی شود. همچنین، این یافته ها حاکی از آن است که کودکان ظاهرا سالم خیابان کوچک های فقیر ممکن است به گونه ای بااطلاع سنین بزرگ سالی شود که از تنظیمات سلولی متفاوتی برخوردار باشند و این مسئله به پیامدهای سلامتی درمانده تری در مراحل اتیه زندگی منجر شود. این خراج مطابق با استیناف های گذشته است؛ مانند مطالعه ای از بیش از هزار بی تا بزرگ سال سالخورده بی جنبش آمریکا که نشان می داد افراد بی جنبش تو جوامع محروم تفاوت هایی در تنظیم ژن های مرتبط با التهاب و استرس مزمن نشان می دهند. هر دو این موارد با سلامتی ضعیف مرتبط بوده اند.

هنوز نمی نبوغ گفت تباین های اپی ژنتیکی دیده شده در بزرگ سالان جوان ماندگار است خواه تغییرپذیر. این موضوعی است که پژوهشگران وارسی آن را دنباله می دهند؛ اما یافته های پژوهش مجهز یادآوری مهمی درون این باره است که ژن ها و محلی که در آن رشد واضح می کنیم، بوسیله کمک غم صلح و صفا ما را شکل می دهند. براساس این یافته ها، ممکن است اجرا اقداماتی زودهنگام برای تحول نابرابری های مبصر درزمینه ی صلح و صفا و مرگ و میری ضروری باشد که تو حال حاضر گریبان گیر جوامع محروم است.بیشتر بخوانید:سویه ای جدید از ویروس آنفلوانزای خوکی با توانایی احاله بوسیله انسان در گره داخل حال سرایت استسیر تکاملی ارتکاب جراحی و مواد بیهوشی؛ از دیرباز تا امروزصدور مجوز استعمال از داروی Ad5-nCoV بخاطر مهار کرونا درون ارتش چینوزیر بهداشت: ایران متوجه کود تست انسانی واکسن کرونا می شودآیا ویروس کرونا واقعا از اسفند ۹۷ در اروپا وجود داشت؟
  • ۹۹/۰۴/۱۱

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی