استقلال خوزستان

شبکه ی عکس محور لنزور (Lenzor) که شرکت صباایده نحو اندازی کرده بود، روز سه شنبه گذشته از پایان امر خویشتن خبر عدالت. لنزور اطلاعیه ای روی وب سایتش صبر داده و داخل آن اعلام کرده است که کاربران تا آخر مرداد به اطلاعات و تصاویر خود دسترسی دارند. لنزور وامی بوسیله مبلغ پنج میلیارد تومان از وزارت ارتباطات و فناوری مفروضات محزون که جزو وام های هنگفت پرداخت شده به شرکت های فناوری محسوب می شود.

شرکت صباایده که هلدینگ فعالی درون مرزوبوم ی ویدئو و استریم و تبلیغات آنلاین محسوب می شود، پلتفرم هایی قرین فیلیمو، آپارات، آژانس تبلیغات آنلاین صباویژن و... را در زیرمجموعه ی خود دارد. سرو های دیگر این مجموعه مثل شبکه ی اجتماعی کلوب و میهن بلاگ نیز از مدت ها قبل از مرکز توجه ی صباایده خارج شده اند. صباایده بی آرامی اکنون نیز روی چند ایده ی مختلف تمرکز و سرمایه گذاری کرده است.

به گزارش نامه ی بامداد نو، محمدجواد شکوری مقدم، مدیرعامل صباایده، بهمن ۱۳۹۷ درباره ی دریافت قرضه پنج میلیاردتومانی اعلام کرده وجود که این قرضه جگر ونیم سال پس از زمان آغاز بوسیله کار این شبکه صیقلی شد. وی درباره ی سکه بازپرداخت این قرضه نیز عنوان گفته بود که مبلغ آن ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان خواهد وجود.

به گفته ی شکوری مقدم، مدیرعامل صباایده، تفکر طرز اندازی لنزور به زمان فروخته شدن اینستاگرام به فیسبوک در سال ۲۰۱۲ بازمی گردد. مدیرعامل صباایده در اواخر سال ۲۰۱۲ از روش اندازی لنزور معارفه انصاف. شکوری مقدم اخبار کرد این شبکه ی اجتماعی در روزهایی تأسیس شد که هنوز اینستاگرام در ایران آن چنان که بایدوشاید، شناخته شده نبود. لنزور به ادعای مدیرعاملش در مدت کوتاهی ۳۰۰ هزاره کاربر جذب کرد و روزی ۱۲ هزار تصویر داخل آن بارگذاری شد. تو ابتدا، قرار پیاده شدن این حیات که مبلغ بدهی دریافتی از وزارت ارتباطات و فناوری معلومات صرف توسعه ی شبکه لنزور شود. شکوری مقدم نیز درباره ی نحوه ی کاربرد این وام پنج میلیاردتومانی رمز کرده حیات که نرم اسباب لنزور مانند دیگر سرویس های مجموعه صباایده روی اسفنج زیرساختی یکپارچه قرار داد و این مبلغ همچنین بخاطر توسعه ی شاداب افزاری زیرساخت ابری مشترک برای همگی ی سرویس های صباایده صرف کردن خواهد شد. بسیاری از مسئولان و مقام ها امیدوار بودند که لنزور بتواند جایگزین مناسبی برای اینستاگرام باشد. این شبکه ی مدنی که قرین اینستاگرام بود، تا دو سال گذشته با استقبال نسبتا ارزان کاربرانش مواجه شد.

درواقع، لنزور درادامه ی مجاهدت برای تأسیس پلتفرم های تبعه بوسیله منظور جذب مخاطبان نحو اندازی شد. برخی نهادها و شخصیت ها در این شبکه ی مدنی آلبوم و ورق رسمی داشتند و این شبکه ی اجتماعی همچنین تلاش کرده وجود امکاناتی دراختیار کاربران فعالش صبر دهد که درون اینستاگرام بود ندارد. امکان پیداکردن دوستان حاضر در لنزور ازطریق مخاطبان تلفن، پس انداز ی مستقیم عکس ها در گالری، تعهد پرداخت گذاری عکس ها، فهرست قسمت قسمت کردن بندی تصاویر و پیدایش آلبوم های جداگانه برای گروه بندی تصاویر، بخشی از این امکانات بود.

درحقیقت، می توان گفت که لنزور سنخ دیگری از شبکه ی مدنی کلوب محسوب می شد که آن هم زیرنظر صباایده، تا مدتی طرفدارانی را میان کاربران ایرانی ازآنِ خود کرد؛ اما به نرم کردن مشابه بسیاری از پلتفرم های تویی دیگر، بوسیله دست فراموشی سپرده شد. لنزور برای به اشتراگ گذاشتن تصاویر نقشه کشی شده وجود. آلبوم های رسمی و تأییدشده ی سیاست مداران و هنرمندان مانند کلوب تو لنزور نیز مشاهده شدنی بود. در زمان فعالیت لنزور، کاربرانش شکایت هایی مانند وقفه های دستور کار خواه سرعت کمینه یا اختلال در بارگذاری عکس ها را ثبت کردند؛ اما به نرم کردن زمان، به دلیل فیلترینگ و نظارت سختگیرانه ی تویی بر محتوای سرو آن، بسیاری از کاربران این پلتفرم را ول کردند و در اینستاگرام شروع به فعالیت کردند که پلتفرمی قوی تر و محتوایی آزادانه خیس داشت. شکوری مقدم، مجموعه ای از این ابدار گیری ها را دلیل اسکان ترقی و تنخواه گذاری در لنزور اعلام کرد.

تو سال های اخیر، معرفی کردن تعداد زیادی از پیام رسان های داخلی را شاهد بوده ایم. بخاطر مثال، «بله» و «آی گپ» و «سروش پلاس» که ازلحاظ ویژگی ها و کیفیت ساخت به هیچگاه وجه با نمونه های خارجی مقایسه شدنی نبودند و ارشد ترین مشکلشان را می توان اندازه مکرر دسترسی و پایدارنبودن اتصال عنوان کرد.

نصیب و قسمت تا امروز برای تولید پلتفرم های تویی جانشین پلتفرم های اجنبی تکاپو کرده است؛ بااین حال با نگاهی مختصر بوسیله فهرست شبکه های اجتماعی ایرانی، می توان ملتفت شد که بسیاری از شبکه های اجتماعی تویی خیر تنها هیچ گاه به مقبولیتی درخور توجه داخل میان کاربران ایرانی نرسیدند؛ بلکه حروف فعالیتشان چه ازلحاظ دانش فنی و چه ازلحاظ سخت گیری های لحاظ شده، بوسیله بخشی با مشکل رو به رو شد که مدیران آن ها از ادامه ی فعالیت شبکه های خود منصرف شدند.

در سال های اخیر، قدیم شاهد بوده ایم که استقبال کاربران از هرکدام از شبکه های اجتماعی داخلی منوط بوسیله فیلترینگ یا کمتر اهمیت جلوه اعطا کردن رقیب خارجی آن شبکه ی اجتماعی بوده است. برای مثال، آپارات در زمان فیلترینگ سایت یوتیوب با استقبال فراوانی مواجه شد خواه محبوبیت کافه راسته بوسیله دنبال ویژگی های گوگل روی گوگل پلی و نرم افزارهای ایرانی افزایش یافت. برخی از این سرو ها می توانند با مقیاس های خارجی هم چشمی کنند؛ ولی چرا انسان در هر موقعیتی ترجیح می دهند از سرویس های خارجی مصرف کنند؟ آیا طولانی سرویس های محبوب اجنبی باید معادل اهل داخلی داشته باشند؟ 

به روزرسانی:

صباایده امروز اطلاعیه ی خود را تو توضیح پایان فعالیت لنزور منتشر کرد. صبا ایده درون این اطلاعیه گفته است که لنزور پس از هفت سال از زمان شروع بوسیله کار، به برهان بحران‏ ها و مشکلات مختلفی از ابتدا حیات داشت، ناچار به پایان فعالیت شده است.

دلایل بنیادی ی صباایده بخاطر پایان فعالیت لنزور ، دو تک بیان شده است:معلوم نبودن جایگاه شبکه های اجتماعی و حدود مسئولیت سرویس‏ دهندگان در ایران و همچنین حاضر بودن پشتیبانی حقوقی (نظریه و نه تئوریک) از این رویه خدماتمعین نبودن خطوط قرمز‏ فرهنگی و سرگردانی مدیران این سیاق شبکه های اجتماعی نسبت بوسیله نظرات مختلف و بعضا سلیقه ای ارکان و متولیان مختلف فرهنگ کشور که تا به امروز هم دنباله دارد





 صباایده تکثیر کرده که گشادگی و توسعه ی شبکه های اجتماعی در هر کشوری پیش از هر دغدغه ی فنی و زیرساختی، نیازمند تعیین تکلیف شفاف و عملی دو محور فوق است و امید می رود با رفع این موانع و اعتماد به بخش مخصوص درون آینده شاهد تجلی و بروز شبکه های اجتماعی موفق مشابه دیگر کشورها باشیم.بیشتر بخوانید:همه گیری ویروس کرونا در ایران از نگاه آمار و ارقام [بوسیله روزرسانی: ۲۷ مرداد ۹۹]بسته های بلند مدت به اپراتورهای موبایل برگشتند [بوسیله روزرسانی]پخش هر برنامه ای در رسانه های لحن و تصویر رمزی بوسیله مجوز ساترا احتیاج داردسورنا ستاری: کامل تجهیزات برای مقابله با کرونا تو داخل کشور تولید می شودترافیک ورودی اپراتورهای تلفن همراه افزایش یافته است
  • ۹۹/۰۵/۲۸

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی